Кіраўнік раённага рэсурснага цэнтра
па падрыхтоўцы вучняў да рэспубліканскай алімпіяды
па вучэбных прадметах “Беларуская мова” і “Беларуская літаратура”
Якаўлева Ірына Валер’еўна,
вышэйшая кваліфікацыйная катэгорыя
Графік работы
Прадмет |
Клас |
Дзень |
Час |
Аўдыторыя |
Беларуская мова І беларуская літаратура |
7-8 |
аўторак |
14.00-15.30 |
207 |
Спіс вучняў рэсурснага цэнтра па падрыхтоўцы вучняў
да рэспубліканскай алімпіяды па вучэбных прадметах
“Беларуская мова” і “Беларуская літаратура”
№ п/п |
Прозвішча, імя, імя па бацьку вучня |
Клас |
Установа адукацыі |
1 |
Ананіч Юлія Сяргееўна |
8 |
ДУА “Сярэдняя школа № 1 імя Б.М. Дзмітрыева” |
2 |
Домская Паліна Ігараўна |
8 |
ДУА “Сярэдняя школа № 3 г. Асіповічы” |
3 |
Домскі Ілья Ігаравіч |
8 |
ДУА “Сярэдняя школа № 3 г. Асіповічы” |
4 |
Збанок Вераніка Русланаўна |
7 |
ДУА “Сярэдняя школа № 2 г. Асіповічы” |
5 |
Петрушэнка Паліна Сяргееўна |
7 |
ДУА “Сярэдняя школа № 3 г. Асіповічы” |
6 |
Туміловіч Дар’я Аляксееўна |
7 |
ДУА “Сярэдняя школа № 3 г. Асіповічы” |
ПРАГРАМА
раённага рэсурснага цэнтра па падрыхтоўцы вучняў VII-VIII класаў да рэспубліканскай алімпіяды па вучэбных прадметах “Беларуская мова” і “Беларуская літаратура”
Мэта: падрыхтоўка вучняў VII-VIII класаў да алімпіяды па вучэбных предметах «Беларуская мова» і «Беларуская літаратура».
Задачы:
-абудзіць цікавасць вучняў да вывучэння беларускай мовы і літаратуры;
-паглыбіць і сістэматызаваць веды вучняў па ўсіх раздзелах мовазнаўства, засвоіць заканамернасці і правілы функцыянавання моўных сродкаў у маўленні, нормы беларускай літаратурнай мовы;
-развіваць моўную кампетэнцыю, пазнавальную актыўнасць, аналітычныя уменні і творчыя здольнасці вучняў;
-удасканальваць ўменні і навыкі выканання нестандартных заданняў, аналізу мастацкага тэксту;
-узбагаціць тэарэтыка-літаратурны тэзаўрус.
ЗМЕСТ ВУЧЭБНАГА МАТЭРЫЯЛУ
Беларуская мова – нацыянальная мова беларускага народа
(1 гадзіна)
Гістарычныя ўмовы ўтварэння і развіцця беларускай мовы. Беларуская літаратурная мова і народныя гаворкі. Нормы беларускай літаратурнай мовы.
Фанетыка і арфаэпія
(7 гадзін)
Транскрыпцыя. Сістэма транскрыпцыйных знакаў. Паняцце аб фанетычным чляненні моўнай плыні. Асноўныя фанетычныя адзінкі. Гукі мовы, іх класіфікацыя. Асноўныя нормы сучаснага беларускага вымаўлення. Праклітыкі і энклітыкі. Тыпы націску. Асноўны і пабочны націск у складаных словах.
Графіка і арфаграфія
(4 гадзіны)
Суадносіны паміж літарамі (графемамі) і гукамі (фанемамі) у беларускай графіцы. Адназначныя і двухзначныя літары. Асноўныя прынцыпы беларускай арфаграфіі: фанетычны, фанематычны (марфалагічны), традыцыйныя і дыферэнцыйныя напісанні. Прынцыпы і правілы напісання слоў злітна, асобна, праз злучок. Ужыванне вялікай літары.
Лексікалогія і лексікаграфія
(4 гадзіны)
Лексічнае значэнне слова. Сучасная беларуская лексіка паводле паходжання, сферы ўжывання. Прамое і пераноснае значэнне слова. Мнагазначныя словы. Амонімы. Прычыны ўзнікнення амонімаў. Крытэрыі размежавання аманіміі і мнагазначнасці. Міжмоўныя амонімы. Сінонімы. Выкарыстанне сінонімаў як сродку сувязі сказаў у тэксце. Антонімы. Паронімы.
Слоўнікі-тэзаўрусы і нарматыўныя слоўнікі. Энцыклапедычныя даведнікі (агульныя і прадметныя).
Фразеалогія і фразеаграфія
(4 гадзіны)
Адрозненне слоў і фразеалагізмаў, спалучэнняў слоў і фразеалагізмаў, сказаў і фразеалагізмаў. Паняцце фразеалагічнага зварота. Суадносіны фразеалагізмаў з часцінамі мовы. Класіфікацыя фразеалагічных зваротаў паводле паходжання. Сінанімія, антанімія, аманімія і мнагазначнасць фразеалагізмаў у беларускай мове. Даведнікі па беларускай фразеалогіі.
Марфеміка і марфемаграфія, марфаналогія
(4 гадзіны)
Сістэма марфем у мове. Класіфікацыя марфем паводле іх ролі, значэння, функцыі, месца ў складзе слова (словаформы) і паходжання. Каранёвыя і афіксальныя марфемы, іх асаблівасці і адрозненне. Нулявыя марфемы і спосабы іх вылучэння ў словах (словаформах). Марфемны аналіз слова. Адрозненне і ўзаемаадносіны марфемнага, словаўтваральнага і этымалагічнага аналізаў. Марфемныя слоўнікі.
Марфаналагічныя з’явы: чаргаванні фанем у межах марфемы, чаргаванні фанем на стыку марфем, усячэнне асновы, нарашчэнне асновы (інтэрфіксацыя), накладанне морфаў, сцяжэнне.
Словаўтварэнне
(4 гадзіны)
Комплексныя адзінкі словаўтваральнай сістэмы, іх характарыстыка: словаўтваральная пара, словаўтваральны ланцужок, словаўтваральная парадыгма, словаўтваральнае гняздо. Асноўныя спосабы словаўтварэння. Словаўтваральны аналіз, яго спецыфіка. Словаўтваральныя слоўнікі.
Марфалогія і арфаграфія
(12 гадзін)
Сістэма часцін мовы ў беларускай мове. Пераходныя з’явы ў сістэме часцін мовы.
Іменныя часціны мовы. Адметнасці катэгорыі ліку і роду ў беларускай мове. Правапіс канчаткаў назоўнікаў. Тыповыя памылкі пры ўжыванні ступеней параўнання прыметнікаў. Ужыванне і правапіс лічэбнікаў. Адметнасці ўжывання некаторых займеннікаў. Дзеяслоў. Тыповыя памылкі пры ўтварэнні часавых формаў дзеяслова. Утварэнне і ўжыванне дзеепрыметнікаў і дзеепрыслоўяў у беларускай мове. Складаныя напісанні прыслоўяў. Марфалагічны разбор іменных часцін мовы.
Службовыя часціны мовы. Граматычныя асаблівасці прыназоўніка, злучніка, часціцы. Выклічнікі і гукапераймальныя словы. Правапіс часціц не, ні з рознымі часцінамі мовы. Размежаванне часціц не, ні ў кантэксце.
Сінтаксіс і пунктуацыя
(14 гадзін)
Дыферэнцыяльныя прыметы словазлучэння. Класіфікацыя словазлучэнняў у сучаснай лінгвістычнай літаратуры. Сінтаксічна непадзельныя словазлучэнні ў сучаснай беларускай мове. Асаблівасці і нацыянальная адметнасць дапасавання і кіравання ў беларускай літаратурнай мове. Тыпы простых сказаў. Каардынацыя дзейніка і выказніка. Цяжкія выпадкі пастаноўкі працяжніка паміж дзейнікам і выказнікам. Простыя сказы ўскладненай будовы. Знакі прыпынку пры аднародных членах сказа. Знакі прыпынку ў сказах са звароткамі. Знакі прыпынку пры адасобленых членах сказа. Пунктуацыйныя памылкі ў сказах з параўнальнымі канструкцыямі. Адасабленне пабочных і ўстаўных канструкцый. Сінтаксічны разбор простых сказаў. Складаныя сказы. Спосабы перадачы чужой мовы. Афармленне простай мовы. Афармленне дыялога на пісьме. Правілы афармлення цытат на пісьме. Няўласна-простая мова.
Стылістыка
(2 гадзіны)
Функцыянальныя стылі беларускай мовы. Стылістычная афарбоўка слова. Стылістычныя магчымасці лексікі і фразеалогіі.
Тэорыя літаратуры
(4 гадзіны)
Асноўныя роды і жанры мастацкай літаратуры. Выяўленчыя сродкі мастацкай выразнасці мовы. Прыёмы і сродкі. Стыль пісьменніка. Вершаскладанне. Форма і змест. Рытм і рыфма. Віды стопаў і памераў у вершах. Падтэкст у паэтычных творах. Свабодны верш.
Работа над водгукам
(6 гадзін)
Водгук як від творчай работы. Крытэрыі ацэнкі водгуку. Асаблівасці кампазіцыі водгуку. Уступ – асноўная частка – заключэнне. Узаемазалежнасць структурных частак творчай работы. Суадносіны ўступу і заключэння, іх сэнсавая сувязь. Выяўленне асноўнай тэматыкі і праблематыкі твора: правільнае разуменне тэмы і праблемы твора. Аўтарская пазіцыя ў творы: дакладнасць вызначэння і абгрунтаванне аўтарскай пазіцыі. Зместавае напаўненне водгуку і дакладная інтэрпрэтацыя тэксту. Суадносіны асабістых уражанняў і літаратуразнаўчага аналізу ў водгуку. Прызначэнне і роля цытат. Моўнае і кампазіцыйнае афармленне водгуку: прадуманасць кампазіцыі, багацце, разнастайнасць моўных сродкаў, дакладнасць словаўжывання. Творчы характар работы: арыгінальнасць, дакладнасць, навуковы кругагляд, наяўнасць цікавай формы і яе поўная рэалізацыя.
Практыкум. Напісанне водгуку на лірычны твор. Удасканаленне ўмення суадносіць літаратуразнаўчы аналіз і асабістыя ўражанні. Выпрацоўка ўмення суадносіць змест і аб’ём водгуку. Узаемаправерка і аналіз падрыхтаваных тэкстаў водгукаў.
План работы
раённага рэсурснага цэнтра па падрыхтоўцы вучняў VII-VIII класаў
да рэспубліканскай алімпіяды па вучэбных прадметах “Беларуская мова” і “Беларуская літаратура”
№ п/п |
Колькасць гадзін |
Дата правядзення |
Тэма заняткаў |
Беларуская мова – нацыянальная мова беларускага народа (1 гадзіна) |
|||
1 |
1 |
17.09 |
Гістарычныя ўмовы ўтварэння і развіцця беларускай мовы. Беларуская літаратурная мова і народныя гаворкі. Нормы беларускай літаратурнай мовы |
Фанетыка і арфаэпія (7 гадзін) |
|||
2 |
1 |
17.09 |
Паняцце аб фанетычным чляненні. Сістэма транскрыпцыйных знакаў. Асноўныя фанетычныя адзінкі. Транскрыпцыя |
3 |
2 |
24.09 |
Гукі мовы, іх класіфікацыя |
4 |
2 |
01.10 |
Асноўныя нормы сучаснага беларускага вымаўлення. Праклітыкі і энклітыкі |
5 |
2 |
08.10 |
Тыпы націску. Асноўны і пабочны націск у складаных словах |
Графіка і арфаграфія (4 гадзіны) |
|||
6 |
2 |
15.10 |
Суадносіны паміж літарамі і гукамі ў беларускай графіцы. Адназначныя і двухзначныя літары. Асноўныя прынцыпы беларускай арфаграфіі |
7 |
2 |
22.10 |
Прынцыпы і правілы напісання слоў злітна, асобна, праз злучок. Ужыванне вялікай літары. |
Лексікалогія і лексікаграфія (4 гадзіны) |
|||
8 |
2 |
05.11 |
Лексічнае значэнне слова. Сучасная беларуская лексіка паводле паходжання, сферы ўжывання. Прамое і пераноснае значэнне слова. Мнагазначныя словы. Амонімы. Крытэрыі размежавання аманіміі і мнагазначнасці |
9 |
2 |
12.11 |
Сінонімы. Антонімы. Паронімы. Слоўнікі-тэзаўрусы і нарматыўныя слоўнікі. Энцыклапедычныя даведнікі (агульныя і прадметныя) |
Фразеалогія і фразеаграфія (4 гадзіны) |
|||
10 |
2 |
19.11 |
Паняцце фразеалагічнага зварота. Суадносіны фразеалагізмаў з часцінамі мовы. Класіфікацыя фразеалагічных зваротаў паводле паходжання |
11 |
2 |
26.11 |
Сінанімія, антанімія, аманімія і мнагазначнасць фразеалагізмаў у беларускай мове. Даведнікі па беларускай фразеалогіі |
Марфеміка і марфемаграфія, марфаналогія (4 гадзіны) |
|||
12 |
2 |
03.12 |
Класіфікацыя марфем паводле іх ролі, значэння, функцыі, месца ў складзе слова (словаформы) і паходжання. Каранёвыя і афіксальныя марфемы, іх асаблівасці і адрозненне. Нулявыя марфемы і спосабы іх вылучэння ў словах (словаформах) |
13 |
2 |
10.12 |
Марфемны аналіз слова. Адрозненне і ўзаемаадносіны марфемнага, словаўтвараль-нага і этымалагічнага аналізаў. Марфемныя слоўнікі |
Словаўтварэнне (4 гадзіны) |
|||
14 |
2 |
17.12 |
Комплексныя адзінкі словаўтваральнай сістэмы, іх характарыстыка: словаўтваральная пара, словаўтваральны ланцужок, словаўтваральная парадыгма, словаўтваральнае гняздо |
15 |
2 |
24.12 |
Асноўныя спосабы словаўтварэння. Словаўтваральны аналіз, яго спецыфіка. Словаўтваральныя слоўнікі |
Марфалогія і арфаграфія (12 гадзін) |
|||
16 |
2 |
14.01 |
Іменныя часціны мовы. Адметнасці катэгорыі ліку і роду ў беларускай мове |
17 |
2 |
21.01 |
Правапіс канчаткаў назоўнікаў. Тыповыя памылкі пры ўжыванні ступеней параўнання прыметнікаў |
18 |
2 |
28.01 |
Ужыванне і правапіс лічэбнікаў. Адметнасці ўжывання некаторых займеннікаў |
19 |
2 |
04.02 |
Дзеяслоў. Тыповыя памылкі пры ўтварэнні часавых формаў дзеяслова. Утварэнне і ўжыванне дзеепрыметнікаў і дзеепрыслоўяў у беларускай мове |
20 |
2 |
11.02 |
Складаныя напісанні прыслоўяў. Марфалагічны разбор іменных часцін мовы |
21 |
2 |
18.02 |
Службовыя часціны мовы. Выклічнікі і гукапераймальныя словы. Правапіс часціц не, ні з рознымі часцінамі мовы. Размежаванне часціц не, ні ў кантэксце |
Сінтаксіс і пунктуацыя (14 гадзін) |
|||
22 |
2 |
25.02 |
Дыферэнцыяльныя прыметы словазлучэння. Класіфікацыя словазлучэнняў у сучаснай лінгвістычнай літаратуры. Сінтаксічна непадзельныя словазлучэнні ў сучаснай беларускай мове |
23 |
2 |
04.03 |
Асаблівасці і нацыянальная адметнасць дапасавання і кіравання ў беларускай літаратурнай мове |
24 |
2 |
11.03 |
Тыпы простых сказаў. Каардынацыя дзейніка і выказніка. Цяжкія выпадкі пастаноўкі працяжніка паміж дзейнікам і выказнікам |
25 |
2 |
18.03 |
Знакі прыпынку пры аднародных членах сказа, у сказах са звароткамі. Простыя сказы ўскладненай будовы і знакі прыпынку ў іх |
26 |
2 |
01.04 |
Сінтаксічны разбор простых сказаў |
27 |
2 |
08.04 |
Складаныя сказы. Знакі прыпынку ў іх |
28 |
2 |
15.04 |
Спосабы перадачы чужой мовы. Знакі прыпынку |
Стылістыка (2 гадзіны) |
|||
29 |
2 |
22.04 |
Функцыянальныя стылі беларускай мовы. Стылістычная афарбоўка слова. Стылістычныя магчымасці лексікі і фразеалогіі |
Тэорыя літаратуры (4 гадзіны) |
|||
30 |
2 |
29.04 |
Асноўныя роды і жанры мастацкай літаратуры. Выяўленчыя сродкі мастацкай выразнасці мовы. Прыёмы і сродкі. Стыль пісьменніка |
31 |
2 |
06.05 |
Вершаскладанне. Форма і змест. Рытм і рыфма. Віды стопаў і памераў у вершах. Падтэкст у паэтычных творах. Свабодны верш |
Работа над водгукам (6 гадзін) |
|||
32 |
2 |
13.05. |
Водгук як від творчай работы. Крытэрыі ацэнкі водгуку. Алгарытм напісання |
33 |
2 |
20.05 |
Моўнае і кампазіцыйнае афармленне водгуку. Творчы характар работы |
34 |
2 |
27.05 |
Практыкум. Напісанне водгуку на лірычны твор. Узаемаправерка |
УЗГОДНЕНА
Метадыст ДВМУ “Асіповіцкі
раённы вучэбна-метадычны
кабінет В.В.Кур’яновіч
30.08.2024